Inclusion and diversity in companies: Premises to maximize quality of life and profitability

Main Article Content

Luiz Rohden

Abstract

In this article, I highlight the importance of inclusion and diversity in companies as one of the decisive factors for increasing their profitability. By highlighting the humanitarian and social relevance, I reiterate that business policies and practices maximize the quality of the people involved and increase their productivity and profits. Although companies have already realized the urgency of adopting inclusive practices and diversity, they are far from welcoming and articulating the rights and desires of systematically and historically excluded people and groups. To support inclusion and diversity in companies, I look to the UN Sustainable Development Goals (SDGs) that guide company practices and projects; in a second moment, I develop arguments about why the adoption of the principle of inclusion and diversity are important factors in increasing companies’  revenue; and, in the end, I propose basic and necessary guidelines for assimilating and incorporating inclusion and diversity in companies.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rohden, L. (2023). Inclusion and diversity in companies: Premises to maximize quality of life and profitability. Brazilian Administration Review, 20(2), e230058. https://doi.org/10.1590/10.1590/1807-7692bar2023230058
Section
Research Articles

References

Both, L. M., & Chaves J. (2018). As representações identitárias de gênero nas animações cinematográficas dos contos de fada. Perspectivas Educacionais e Estratégias de Ação (52):105-132.
Castilho, P., Callegaro, H., & Szwarcwald, M. (2020). Diversity Matter: América Latina. McKinsey & Company. https://www.mckinsey.com/br/our-insights/diversity-matters-america-latina#/
Dal'lgna, M. C., & Klein, C. (2015). Gênero, sexualidade e processos de in/exclusão: desafios para a escola contemporânea. In M. D. Hattge, R. R. Klein (Org.). Diferença e Inclusão na escola (1. ed, pp. 121-133). CRV.
GZH Educação e Trabalho (2022). Formato e flexibilidade de horários atraem alunos com deficiência no ensino a distância. https://gauchazh.clicrbs.com.br/educacao-e-emprego/noticia/2022/12/formato-e-flexibilidade-de-horarios-atraem-alunos-com-deficiencia-no-ensino-a-distancia-clbph4z87000z013chi78m435.html
Huang, Y. (2006). Cultural Hermeneutics: Interpretation of the Other. In Inter-Regional Philosophical Dialogues: Democracy and Social Justice in Asia and the Arab World. Korean National Commission for UNESCO, Seol, Korea.
International Labour Organization (2022). Transforming enterprises through diversity and inclusion International Labour Office. ILO, 2022
King, M. L. (1992). Strength-to-love. Beacon Press.
Lei n. 13.146, de 06 julho de 2015. (2015). Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm
Lenon, J. (1971). Imagine. Tittenhurst Park.
Livermore, D. (2012) Inteligência Cultural. Best Seller.
Magatti, M. (2023). Não ao eclipse da empatia. Os desafios do mal e as tendências a inverter. https://www.ihu.unisinos.br/categorias/627854-nao-ao-eclipse-da-empatia-os-desafios-do-mal-e-as-tendencias-a-inverter-artigo-de-mauro-magatti
Madner, S., Peres-Chano, F. A., & Pipic, E. (2023). Accelerating diversity, equity and inclusion outcomes with business leadership. World Economic Forum.https://www.weforum.org/agenda/2023/01/dei-in-2023-eight-diversity-initiatives-real-imact/
Meyer, D. E, Dal’lgna, M. C., Kelin, C., Silveira, C., C. (2014). Políticas públicas: imperativos e promessas de inclusão social. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação 22(5):1001-1026. https://www.scielo.br/j/ensaio/a/CCT7XW5hxjbqBPJ4W9WSB9h/abstract/?lang=pt
Nussbaum, M. C. (1997) Cultivating humanity: A classical defense of reform in liberal education. Harvard University Press.
Organização das Nações Unidas (n.d.). Os objetivos de desenvolvimento sustentável no Brasil. ONU. https://brasil.un.org/pt-br/sdgs
Ortiz, E. (n.d.). O desafio da inclusão de PCDs no mercado. Falta conhecimento sobre o tema. E sobra despreparo de ambos os lados. https://www.vagas.com.br/profissoes/o-desafio-da-inclusao-de-pcds-no-mercado/
Provin, P. (2013). Inclusão na universidade: estratégias para o ingresso de ‘todos’ no ensino superior. In T. H. Eli, R. R. K. Fabris (Org.), Inclusão e Biolítica. Autêntica, 2013.
Rohden, L (2021). O outro também pode ter razão - Para além de ele ter apenas seus direitos reconhecidos. Kriterion, 148, 259-276.
Rosa, J. G. (1958). Grande Sertão: Veredas. José Olympio Editora.
Tomaz, S. (2022) Porque diversidade e inclusão são uma boa para os negócios. Exame https://exame.com/bussola/por-que-diversidade-e-inclusao-e-uma-boa-para-os-negocios/
UNESCO (2022, May). Beyond Limits. New Ways to Reinvent Higher Education. In Working document for the World Higher Education Conference, Barcelona, Spain.
Unicef (n.d). Objetivos de desenvolvimento sustentável: Ainda é possível mudar 2030. https://www.unicef.org/brazil/objetivos-de-desenvolvimento-sustentavel
Vagas Profissões. (n.d.). Lei de Cotas para PCD: Saiba como a lei funciona. https://www.vagas.com.br/profissoes/lei-cotas-pcd/#o-que-e-pcd
World Economic Forum. (2023). Accelerating diversity, equity and inclusion outcomes with business leadership. https://www.weforum.org/agenda/2023/01/dei-in-2023-eight-diversity-initiatives-real-imact/